יום חמישי, 4 בספטמבר 2008

בין שתי נשים - הרהורים פוליטיים/פמיניסטיים

עץ או פאלי(ן)

המועמדת הרפובליקאית לסגנות נשיאות ארה"ב היא דוגמא מצוינת למה שיכול אדם לצפות בארץ האפשרויות האכן בלתי מוגבלות. העיתונות האמריקאית מלאה בנסיונות לגלות כמה שיותר פרטים מעברה של אשה שעד לפני כמה ימים אף אחד באמריקה, להוציא כמה אסקימוסים ודובי גריזלי, לא הכיר כלל. מאליה עולה השאלה הצינית אם בכלל נדרש נסיון כלשהו לפני שאדם יכול להתמודד על אחד המשרות הנחשקות והקשות ביותר העולם?

התשובה של גברת שרה היא ברורה: Yes, I can!

יש לה נסיון קצר כראש עיריה, יותר נכון ראש שכונה של כשמונת אלפים איש (הרבה פחות ממספר התושבים בשכונה שלנו ב-Sunnyvale), ואחר כך נסיון מה כראש מדינת אלסקה, שמספר הכולל של תושביה הוא כ-800 אלף איש, פחות ממספר תושבי עיר המחוז שלנו, סן חוזה. את שם העיירה אפילו זקני אלסקה לא מכירים. ומה המסר שלה - גם ניהול בסדרי גודל זניחים אלו הוא יותר ממה שעשה המועמד הדמוקרטי לנשיאות...אני מניח שאם נמשיך בכיוון הזה, אזי גם ניהול גני ילדים (ואני מכיר מועמדת מצוינת) בא בחשבון...מה חבל שיש גם צורך להיוולד על אדמה אמריקאית כדי לעמוד בקריטריונים, מה שמעלה עוד נקודה מעניינת בבחירות הנוכחיות - שניים מהמועמדים מייצגים מדינות "נידחות" כמו הוואי ואלסקה, לא בדיוק Hard Core של הפוליטיקה האמריקאית.


אופייה של אשה זו הוא באמת דוגמא מרתקת לבחינת הסטריאוטיפ של מצביע רפובליקאי. אז מה יש לנו כאן:

אשה לבנה, משפחה עם חמישה ילדים, מאמינה אדוקה בנצרות, תומכת באחזקת נשק, ציידת נלהבת של בעלי חיים, השקפת עולם מילטריסטית, מתנגדת להפלות ולמין בטוח (חבל שלא לימדה את בתה בת הטיפש עשרה איך לא מביאים ילדים לעולם) – בקיצור: סופר-שמרנית. אבל על כל זה כבר בטח קראתם במקומות אחרים.

האספקט המדהים ביותר, לגבי, הוא המרכיב הדתי-נוצרי של המפלגה הרפובליקאית, ובהרחבה - של החברה האמריקאית בכללותה.

[במאמר מוסגר הריני להזהירכם – קראתי זה עתה את ספרו של ריצ'ארד דאוקינס "יש אלוהים?". התיחסות לספר זה מצריכה דיון ארוך ונפרד, שאני מבטיח לעשות בקרוב. אחד הממצאים המעניינים שמעלה הסופר הוא איפיונה הדתי-קיצוני של אמריקה בת ימינו. בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, אמריקה היא מדינה דתית-נוצרית-שמרנית עד למאוד. אנו שמענו אולי פה ושם על ההתנגדות ללימוד התיאוריה הדארויניסטית, אבל זהו רק קצה הקרחון. אם תשימו לב היטב, התרבות והשפה האמריקאית רוחשים התיחסויות דתיות על כל צעד ושעל: “In God we trust”, “God Bless America”. אלו אינן סתם אזכורים לאיזה כוח עליון – הם באמת מתכוננים, מילולית, לכך שרוח הקודש משרתת את האינטרסים של אמריקה!

צפיתי בשידור חי מהועידה הרפובליקאית. איני יכול אפילו לנסות ולהתחיל למנות כמה פעמים הוזכר שמו של האל הטוב והמיטיב, שבזכותו אמריקה תמשיך לשגשג לעד. זה אולי ממשיך את המסורת הפרוטסטנטית של מייסדי האומה הזאת, אך בעידן של היום מטיל ספק כבד בצלילות דעתם של האמריקאים –האם האל מעדיף את ארצם יותר מאשר, נאמר, ספרד או איטליה, הנוצריות (לצורך הענין) לא פחות? להזכירכם – מדובר במדינה שחרתה על דגלה ובחוקתה המהוללת את הפרדת הדת והמדינה.

מפלגה זו נשענת על רוב מוצק של מיליוני מאמינים אוונגליסטים אדוקים (ובוודאי יצא לכם לראות את כל המטיפים הדתיים בדרשות סוף השבוע ההזויות בטלויזיה (האמת – די מפחיד לראות עד כמה גדולה השפעתם המאגית על קהל מאמיניהם). אנו הישראלים טועים לראותם כתומכי יהודים מובהקים. יהדות עבורם היא רק אמצעי בדרך לארמגדון והשלטת האמונה הנוצרית הקנאית על כל האנושות. מבחינה זו הם אינם שונים בהרבה מהאיסלאם הקיצוני (עוד נקודה שדאוקינס מעלה בספרו). ההבדל בין שני גופים אלו הוא רק ביכולת הביצוע וברצון העכשווי לממש את השאיפות.

אנו חיים בקליפורניה שהיא מדינה ליברלית עם מגוון דעות, אנשים ותרבויות. אבל מדינת הזהב היא בוודאי לא דוגמא מיצגת לאמריקה. מדינות הדרום, או מה שנקרא "חגורת התנ"ך", הם אולי מייצגים טובים יותר של אמריקה הרפובליקאית. ושלא תטעו - רוב האמריקאים הם רפובליקאים בנשמתם. יש להם סיכוי גדול להמשיך ולשלוט גם בארבע השנים הקרובות. מה זה מבשר לעתידה של המדינה הגדולה הזו? האם סוף האימפריה מתקרב? גם על זה יבוא המשך בקרוב.


שתי דברים נוספים בשידור מהועידה בלטו לעיניי הישראליות:

ההדגשה של ערכי המשפחה - ההתמקדות של פאלין במשפחתה ובעיקר בהצגת ילדיה, עם דגש על התינוק שהוא בעל תסמונת דאון. הצגת הילד לעיני כל, כהתרסה האומרת - יש לי ילד מיוחד, ואני רציתי אותו ומתכוונת לטפל בו, והנה – ראו אותו! עם כל הכבוד, רוב האנשים שאנו מכירים היו בוחרים שלא להביא לעולם תינוק עם הלקויות הקשות האלו, ועל אחת כמה וכמה לא לנסות להוציא מזה רווח פוליטי. הדברים כמעט גובלים בפורנוגרפית ילדים. מחזה די דוחה. יכול להיות שהפאלינים הן אנשי משפחה טובים (ועדיין – בתם בת 17 נכנסה להריון ותתחתן בקרוב – ממש מומלץ לבנות בגילה), אבל אין זה עושה את הגברת למועמדת לנשיאות טובה יותר. ביל קלינטון לא היה מופת אישי ודוגמא לאיש משפחה מי יודע מה, אבל היה פוליטיקאי בעשר דרגות מוצלח יותר.

היכולת הוורבאלית של הפוליטיקאים האמריקאים - קלינטון שהזכרתי זה עתה, ואובאמה אינם היחידים שניחונו בכושר ריטורי עילאי. הם אולי מיקסמו כישרון זה. כל אישיות פוליטית שעלתה על דוכן הנואמים בוועידה ניחונה בכושר דיבור מרשים. מה לעשות, יש להם את זה לאמריקאים. הם לומדים זאת כבר מגיל צעיר. לא בטוח שבעשייה הם כולם חזקים, אבל לדבר הם יודעים (טוב, הנשיא הנוכחי הוא באמת דוגמא לא טובה...אני מודה), ומצגת עם מסרים חזקים וברורים הם יודעים להעביר. נסו לחשוב על מנהיגים ישראלים שיודעים כך לדבר ולהחזיק קהל. גבר-גבר מופז? דיכטר? ברק? אפילו ציפיטפוט? כן, הם יכולים לדבר במובן של הוצאת מלים מהפה, אבל זוהי לא יכולת נאום. האחרון שהצטיין בכך היה בגין, וגם לביבי יש משהו מזה (שאריות משנותיו הארוכות באמריקה?), ובואו לא נזכיר את אולמרט, שיכולת ממש לחוש איך הוא עצמו לא מאמין לאף מלה שיוצאת מפיו.


המינוי של גברת פאלין הוא, יותר מכל, ניסיון ציני להוכיח שגם הרפובליקאים יכולים להציג דמות נשית כמועמדת לנשיאות (או לפחות לסגנות). הגיע הזמן שנאמר מלה אחת או שתיים על נשים בפוליטיקה (ואני כותב זאת כמי שמחזיק מעצמו גבר פמיניסט, אם יש בכלל הגדרה כזאת). בסיכומו של דבר, מה שקובע הוא הניסיון והאישיות של המועמד ולא הרכב הכרומוזומים שלו. אין לי שום בעיה עם נשים מהסוג של הילארי הדמוקרטית או קונדוליסה הרפובליקאית. אלו שתי נשים שהוכיחו הן אישיות עצמאית וחזקה, והן ניסיון פוליטי וביצועי עשיר. הן בוודאי שקולות (אם לא יותר) לכל מועמד גברי אחר. עדיין, אף אשה לא הגיעה לסוף המירוץ באמריקה. אני בטוח שהמגמה הזאת תשתנה בעתיד. אבל לעצם הענין - האם יש לגברת פאלין את הכישורים הדרושים? במלים אחרות, לו היה מדובר במר פאלין, האם הרזומה שלו (כפי שמוצג לעיל) היה מספיק כדי להכשיר אותו כמועמד לגיטימי לתואר סגן הנשיא? מסופקני. זוהי הצביעות האמריקאית הטיפוסית.

נשאר לנו רק לחכות ולראות האם נזכה בסגנית נשיאה ראשונה או בנשיא שחור ראשון. הסטוריה תיעשה עוד כמה חודשים בבית הלבן/הורוד/השחור.



ציפי(ה) למשהו טוב

הבחירות הקרבות למפלגת קדימה מעמידות אתגר קשה, ואולי זאת משימה בלתי אפשרית: אם באמת הייתי צריך לבחור, מי המועמד הכי פחות בעייתי שהייתי מוכן לתמוך בו? במצב הפוליטי העכשווי הישראל, גם אם אתה לא מצביע לקדימה (כמוני), עדיין ייתכן מאוד שמועמד נבחר זה יהיה לפרק זמן מסויים ראש הממשלה. אחרי הפסילה הכמעט-אוטומטית של דיכטר (איך אתה יכול לזרוק ממשטרה כה אימפוטנטית את הקצין הביצועי הטוב ביותר שלך? ככה אתה מצפה שנאמין לך שתוכל לבצע משימות כבדות יותר כראש ממשלה?) ומופז (אתם באמת רוצים גבר-גבר עם מטען תרבותי כמו שלו להנהיג את המדינה? האדם מחליף דעות ומפלגות מהר ממהירות האור) נשארנו רק עם ציפורה.


כאן אני שב לשאלה הפמיניסטית. האם רק בזכות היותה אשה מועמדת (אה, כן, שכחתי – והיא גם כנראה נקיית כפים ושמה לא נקשר, בינתיים, לשום פרשיית שחיתות) עלינו לתמוך בה מיידית? מה בדבר כישורים? ניסיון? כן, יש את העניין הזה של שרת חוץ. תפקיד די אנמי. השפעה על תהליכי קבלת החלטות? נו באמת. אולמרט לא ספר אותה ממטר. מלחמת לבנון השניה? היתה שותפה מלאה לפשלות. הישג כלשהו שיכול להיזקף על שמה? נאדה (ולא – החלטה 1701 אינה כה טובה, באה באיחור רב, ויישומה הוא פרובלמטי במקרה הטוב). אבל גרוע מזה הוא חוסר מוחלט בכישורים בין-אישיים, יכולת להוביל צוות ולנהל אנשים, מה שכאן קוראין: Soft Skills. צפיתי בראיון שערכה עימה עינב גלילי. מסקנה נחרצת - לגברת לבני אין את זה. היא פשוט לא מסוגלת ליצור שום מגע אנושי אמיתי. שום חמימות, שלא לדבר על היעדר טוטאלי של חוש הומור טוב, של גילויי אמפתיה, כישרון ליצור חברויות, אפילו סתם small talk. עם כל שנאתי לאתרוג שרון, לבן אדם היה חוש הומור ויכולות חברתיות שלציפי לעולם לא יהיו. אגב – גם מר אהוד נטול ברק בתחום זה.

האם חוסר בתכונות אישיות אלו הוא אכן בעיה? האם אנשים קומוניקטיביים הם מנהיגים טובים יותר? התשובה שלי היא חיובית, והא לראיה – אותו ר"מ (במיל', וכנראה גם לתמיד) ברק. ודוגמה הפוכה, שוב ביל קלינטון.

אפרופו נשים בפוליטיקה הישראלית – יש מחסור חמור במועמדים ראויים לראשות הממשלה הנמנים על המין הגברי, ועל אחת כמה וכמה נכונים הדברים כאשר מגיעים למין החזק. איני יכול להעלות בדעתי כרגע אף מועמדת ראויה מאף מפלגה (לימור? מה שנזכור ממנה זה הזינוק על הפודיום לזכות ברגע תהילה עם מדלית זהב אולימפית לא-לה. יולי? רכה מדי, אין לה את הדרייב). יש הרבה נשים מוכשרות בתעשייה, בכלכלה, במשפט ובאקדמיה, אבל אף אחת מהן לא פנתה לפוליטיקה (ומבין חברות הכנסת והשרות לא היית מעיז אף לחשוב על מישהי הולמת לכבוד הראוי). השם האחרון שעולה בדעתי הוא של הפוליטיקאית במיל' שולמית אלוני. עם כל ההשגות עליה שיש לרבים מאיתנו, היא לפחות קורצה מהחומר ממנו מורכבים ראשי ממשלה.

דבר אחד בטוח חברים – משעמם לא יהיה עם שרה וציפי. התקווה היחידה שלי היא שאם ייבחרו, הן יביאו בכל זאת איזה שהוא תבלין נשי (שלא לדבר על איזה בושם צרפתי משובח) למטבח המהביל הפוליטי. אני באמת ובתמים חושב שלנשים (בהכללה) יש מיטען טוב יותר של תכונות אינהרנטיות כאשר מדובר בקבלת החלטות (לגבי הביצוע עצמו, לא בטוח למי מהמינים יש עדיפות). ואם אתם באמת מתעקשים – אצלי בבית השאלה לא קיימת: הרשות לקבלת החלטות כמו גם הרשות המבצעת והרשות השופטת, כולן מרוכזות בידי אשה אחת. ואם לא תראו המשך לטור זה, דעו מדוע זה קרה...

6 תגובות:

Avner Efendowicz אמר/ה...

חיים ידידי,
התוכן משובח כרגיל.
היה שווה לקרוא כל משפט, אבל כאן התעלית על עצמך: "מבחינה זו הם (הנוצרים האדוקים) אינם שונים בהרבה מהאיסלאם הקיצוני (...) ההבדל בין שני גופים אלו הוא רק ביכולת הביצוע וברצון העכשווי לממש את השאיפות." הדגש שלי הוא על "העכשווי"!! כל הכבוד. מה אומר ומה אדבר: I rest my case...

יש לי הרבה מה להגיב, אז בקיצור נמרץ: אני כמוך בעד שילוב מירבי של נשים בפוליטיקה, אני הולך אפילו רחוק ממך - מבחינתי היותה של מועמדת אישה, בהינתן שכל שאר הדברים זהים, הוא בעיני יתרון. נשים בד"כ מביאות סוג של אינטואיציה, אינטליגנציה רגשית, ואפילו בגרות מסויימת שחסרה לגברים רבים. דווקא הנטיה של נשים להתחבר לרגש שלהן היא בעיני ייתרון, ודווקא גברים רבים, "שכלתניים" כביכול, מושפעים לרעה מרגש האגו ויצר התחרות שלהם משבש את שיקול הדעת.
ברור שאני מתעב חלק ממה שהגברת פיילין מייצגת (אבל לא נושא ההפלות - אני נגד הפלות כמוה, ודווקא אני מאד מעריך את נכונותה ללדת ילד עם תסמונת דאון; ההצגה שלו בציבור איננה צביעות אלא חלק מההצגה האמריקאית); באשר ל"ערכי המשפחה" - זוהי באמת צביעות, ואם לוי האומלל (למה היהודים תמיד צריכים לסבול?) יאלץ לשאת את בריסטול הצעירה באופרת הסבון הזו, כתוצאה מהלחצים האדירים שמופעלים על הוריו, זה יהיה עצוב מאד; אבל כמו שאמרת, קלינטון לא היה טוב יותר בתחום הזה ובכל זאת הוא נחשב לנשיא מוצלח.
יש לי סימפטיה לליבני למרות חוסר נסיונה. הדבר האחרון שאני רוצה בפוליטיקה הוא ה"נסיון" והמומחיות הבטחונית של קצינים לשעבר כמו ברק או ביבי.

בקיצור, המשך בכתיבה וצפה לתגובות ואולי לבלוג נוסף ממני
אבנר

אנונימי אמר/ה...

Kol Hakavod, Haim! I admire your writing skills and the way you express your opinions.

Unfortunately, I'll have to write in English, since my Hebrew typing skills are very limited...

Well, as a woman, I obviously like to see more women running for higher positions in the politcs. I agree with Avner that women got strong intuitions, that might help them to make better (?) decisions. On the other hand, I am not sure as of their (=our) ability to connect to their emotions as a tool to use at critical moments. I, ofcourse, speak for myself, knowing from my own exprience that it can be "a killer" when those emotions jump up and over take the ability to think rationaly.

Now that I think of it, maybe we should consider changing the constitution and head of democratic countries should be lead by two people, one of each gender...

I'd vote for Tsipi and Haim Ramon (chances for any harrasments are slim), a mix of rational and emotional, you decide who is who...

Idit

ayal pomerantz אמר/ה...

תודה חברים על התגובות החמות
אבנר ידידי יירשם בספרי ההסטוריה כטוקבקיסט הראשון בבלוג שלי

וכמה תגובות בקצרה:
נושא התמיכה בהפלות הוא נושא כבד וטעון, מבחינה מוסרית, פילוסופית, ולא פחות - פמיניסטית. דרוש לכך דיון נפרד...
Levi Jonston הוא מן הסתם לא יהודי. נכון שמשונה לקרוא לילד בשם "לוי", אך אני מתקשה לראות קהילה יהודית תוססת חיה בקור האלסקאי. בכלל, יהודים אוהבים בסך הכל חיים חמים יותר...אלא אם כן הם מגורשים לסיביר בעל כורחכם (כמו הורי, עליהם השלום).
קראתי שהורי השמיניסט הזה מאוד לא אהבו את הקביעה הפסקנית של משפחת פאלין בדבר הצורך כעת להשיא את ילדיהם. נראה מה יעשה הלחץ של המפלגה (הערכה שלי? הרבה כסף הולך להישפך שם)...
על רמון כמנהיג אני אגיב בקצרה ובאכזריות. כל מה שהבחור נגע בו, להבדיל מהמלך מידאס, הפך לגל חורבות. כל החלטה שלו התבררה כטעות קולוסאלית. האם החיים הזה לא למד שחיים ומוות ביד הלשון? איפה בדיוק הוא שם את לשונו ביום הנמהר ההוא? חרף זהות שמותינו הפרטיים, לא לחיים כזה אני מתפלל...
נשים בצמרת הישראלית המדינית? כן, בהחלט. זאת למרות שהאשה היחידה במקומותינו שהגיעה לראשות מששלה היתה כנראה הגרועה והמסוכנת ביותר שהיתה לישראל מעודה. נכון שזו חוכמה קטנה לשפוט כיום בצורה רטרואקטיבית את מעללי גולדה, אבל את תוצאות הלוואי של השגיאות שלה, השחצנות וחוסר הפשרנות (שהובילו למלחמת יום כיפורים) אנו משלמים עד היום. ושוב - אין לזה שום קשר למגדר שאליו היא היתה שייכת.
צר לי, לבני היא באמת הרע במיעוטו, ואין לזה שום קשר להיותה אישה. כמו שאמרתי, האחרים פשוט נוראים הרבה יותר. יתרה מזאת - אם, כפי שכותב ציפר בבלוג שלו, בישראל יכול לשלוט רק איש צבא או לפחות אחד שהחונטה הצבאית תרשה לו לשלוט, אזי ציפי שלנו, שחפה מכל שייכויות צבאיות, אם נתעלם מיחוס אבות (אצ"ל) וקריירה קצרה במוסד, היא התשובה השפויה היחידה לחשיבה אזרחית בראש הפירמידה בישראל.

Unknown אמר/ה...

כמובן שאני לא מסכים לרוב דבריו של אבנר - הפלות, תסמונת דאון, ההשוואה המופרכת בין האיסלאם הקיצוני לנוצרים הקיצוניים (אותם אני מתעב.
הסכמתי לגבי יתרון האישה (לבני ?) כמועמדת.

Avner Efendowicz אמר/ה...

יאיר יקירי,
אני מבין את נטייתך האוטומטית לא להסכים איתי. אבל בקשר לשרה פיילין (מיום ליום אני מתעב אותה יותר), מה הבעיה שלך להסכים שהיא לפחות ראויה להערכה על שלא הפילה את בנה הצעיר? ברור שאני מתנגד נחרצות לעמדתה נגד אמצעי מניעה, ואת כשלונה להנחיל את "ערכי המשפחה" (חה חה חה) על משפחתה שלה. לבי יוצא לזוג הצעיר האומלל שייאלץ לשלם בנישואים כפויים ומוקדמים כדי לקנות את בחירתו של מקיין לנשיא. אני רק מקווה שמקיין לא ייבחר ואז הם יוכלו להתגרש בשקט, כמו זוג אמריקאי טיפוסי.
אבל הנכונות של פיילין לשאת באופן אישי את מחיר השקפתה ראויה להערכה. גם לא מספיק שומעים את מחאתן של הפמיניסטיות על השאלה, איך פיילין תתמודד עם משרת סגן נשיא עם חמישה ילדים, מהם אחד תינוק עםצרכים מיוחדים. נראה לכם שמישהו היה שואל את אובמה את השאלה הזאת? הלא גם לו יש שתי ילדות קטנות, ולא נראה שהגברת מישל תהיה עקרת הבית האמריקאית המשועממם הטיפוסית, אז מדוע לא שואלים את אובאמה איך יגדל שתי בנות כשיהיה נשיא?

Avner Efendowicz אמר/ה...

עוד דבר קטן אחד:
בשבוע שבו הוכרז על מועמדותה של גברת הבולדוג עם הליפסטיק, הגעתי להכרה שזהו זה, הפור נפל ובראק אובאמה הוא הנשיא הבא. אני מוכן להתערב עם כל המעוניין (ויש רבים).
השיקול שלי הוא פשוט:
מינויה של המושלת הקוטלת הביא למהפך בסקרים, וכעת המועמדים צמודים, עם ייתרון קל למקיין. (התקשורת הפופולרית, כדרכה, עוסקת רק בטריויילי ובריגוש המיידי, ולכן פתאום כולם מהללים את המהלך כ"הברקה"; איש לא מתייחס לעובדה שסקרים הם כמו מדד הדאו ג'ונס - רכבת הרים שתפקידו לבדר את הציבור, לא לשמש כחומר לקבלת החלטות).
ייתרונו של אובאמה, לעומת זאת, נבנה בתהליך ארוך של עבודה קשה, גיוס כספים שקדני ממליוני תורמים (שלא כמו הרפובליקאים), ואוסף של נאומים מלאים השראה ותקווה. 6 שבועות הם זמן מספיק לבנות את הייתרון מחדש, אבל לא מספיק כדי לבנות לפיילין דימוי של מנהיגת העולם הבאה. הקפיצה של מקיין בסקרים נגרמה ע"י מעשה נואש אחד, שהתגלה כמוצלח בטווח המיידי. מעתה, לא ניתן יהיה להביא לציבור שום בשורה חדשה על הגברת, שעוד יגביר את התמיכה בה (מה יגלו - שהיא בעצם מנהיגה טבעית, חכמה ומוכשרת? שיש לה רגישות ויכולת לעבוד עם ציבורים שונים? שום דבר מאלה לא מתפתח בתוך חודשיים). לעומת זאת, פרשות חדשות ומביכות יכולות בהחלט לצוץ ועוד יצוצו. כלומר, השוויון בסקרים הוא הטופ שהצמד מקיין-פיילין יכול להגיע. מכאן, כמו שאומרים ידידינו האמריקאים, זה הכל גלישה במורד.
ובאשר לשאלה אם "אמריקה מוכנה לנשיא שחור", אני מרשה להמר על כל הקופה, ולהעמיד את השקפת עולמי במבחן. אני טוען שרוב האמריקאים, כמו רוב בני האדם, אינם מטומטמים כמו שהתקשורת מציגה אותם, ורובם ייעשו שיקול ענייני. נחיה ונראה.